3. Perspektywy etyczne oceny naszych działań w gospodarce w świetle analizy konsekwencjalistycznej i deontologicznej oraz rachunku dóbr i hierarchii wartości
KONCEPCJE ETYCZNE
Nonkognitywizm i kognitywizm : istnieją dwa stanowiska dotyczące możliwości uprawomocnienia przekonań moralnych jak i możliwości uprawiania refleksji nad moralnością w postaci etyki.
Nonkognitywizm sądzi, że niemożliwa jest racjonalna argumentacja na rzecz przekonań moralnych i tym samym pozostaje ugruntowanie poglądów etycznych jedynie na jednostkowym bądź grupowym przeświadczeniu. Dobre lub złe jest to co nakazuje tradycja bądź opinia społeczna. Nonkognitywizm powołuje się przy krytyce etyki na pewne zjawiska moralne w których nie występuje wyraźnie element refleksji. Na przykład: odczuwamy, że czegoś nie wypada czynić ( mamy skrupuły moralne) bądź czujemy się źle, gdy podejmujemy się pewnych działań (wyrzuty sumienia). Te złe samopoczucie pojawia się przed momentem refleksji. Refleksja potem tylko powiększa wyrzuty sumienia lub zwiększa stopień odrazy.
Nonkognitywizm może więc wykorzystywać emotywizm - teorię według której uczucia rozstrzygają o tym co dobre i złe.
Kognitywizm stwierdza potrzebę uzasadnienia przekonań moralnych. Uzasadnienie musi być przeprowadzone zgodnie z regułami dowodzenia czyli opierać się na wynikaniu logicznym, gruntownym, przekonywującym dowodzeniu i prowadzić do stworzenia wewnętrznie niesprzecznego systemu twierdzeń etycznych. Kognitywizm zakłada potrzebę tworzenia stanowisk, teorii etycznych dzięki, którym możliwe stanie się racjonalne podejmowanie decyzji o charakterze moralnym. Wychodzi on z założenia że człowiek jako istota myśląca jest w stanie na drodze refleksji etycznej znaleźć optymalne rozwiązanie kwestii moralnych.
Konsekwencjalizm i nonkonsekwencjalizm to dwa rodzaje stanowisk rozstrzygających o tym do czego należy się odwołać wydając ocenę moralną Stanowią one dwie możliwości realizacji kognitywizmu.
Konsekwencjalizm głosi konieczność określenia oceny moralnej ze względu na skutki jakie dane działanie wywołuje. Dobro rozumiane jest w sensie korzyści a zło polega na wyrządzaniu szkody. Na pierwszy rzut oka wydaje się że taka zasada określenia dobra i zła moralnego jest intuicyjnie oczywista i nie budzi wątpliwości. Niestety zastosowanie konsekwencjalizmu jako metody oceny moralnej ma swoje poważne ograniczenia. Opiera bowiem on swoją ocenę na podstawie jedynie przewidywanych skutków. Decyzja , którą mamy podjąć ma dopiero wywołać pewne skutki , jakie, to zależy od wielu, często nie do przewidzenia czynników. Szczególnie w działaniach gospodarczych mamy do czynienia z dużym stopniem ryzyka polegającego na tym, że nasze zamiary nie zrealizują się po naszej myśli lub wywołają skutki nieoczekiwane. Dlatego konsekwencjalizm musi to wszystko uwzględnić jeśli ma być rzetelną metodą oceny moralnej działań gospodarczych.( patrz zasada podwójnego skutku s.26. E-publikacje: Dr Grzegorz Szulczewski, Projekt etycznej ekonomii...)
Nonkonsekwencjalizm stoi na stanowisku, że dobro określone jest przez zgodność działań z nakazami płynącymi z:
• przyjętej hierarchii wartości,
• wynikające z rachunku dóbr
• lub określone przez prawa i uprawnienia
• z zasad moralnych
• czy z poczucia odpowiedzialności.
Deontologia
Zasady moralne mogą być w rożny sposób ugruntowane. Mogą mieć podłoże religijne (etyka religijna). Zasady moralne wynikają z nakazów Boskich czyli Przykazań. Realizacja nakazów płynących z przykazań czy też zgodność naszych działań z nakazami sformułowanymi przez Przykazania prowadzi, według ludzi wierzących do wyboru dobra i nie czynienia zła, a także przyczynia się do jego zwalczania. Etyka religijna staje przed dwoma problemami moralnymi. Pierwszy wiąże się z zagadnieniem czy nakazy płynące z różnych systemów religijnych nie wchodzą w sobą w konflikt ( np. postulat ochrony życia : judaizm a hinduizm), a jeśli się tak dzieje to jak można formułować obowiązujących wszystkich postulaty moralne? Jakie są granice tolerancji dla praktyk wypływających z nakazów religijnych, a które budzą wątpliwości moralne? Drugi problem na który wskazał Friedrich Nietzsche wiąże się z niebezpieczeństwem, że w dobie pluralizmu światopoglądowego jedynie religijne ufundowanie zasad moralnych może prowadzić do zwątpienia w ich moc.
Do deontologii należy etyka zasad etyka Imanuela Kanta (wykład 4).z której wynikają określone powinności
NARZĘDZIA REFLEKSJI ETYCZNEJ.
1.DOBRO
• DOBRO BYT IDEALNY ZDOLNY DO UREALNIENIA
• ISTNIEJĄ DOBRA ZWANE OCZYWISTYMI, KTÓRE DOSTRZEGAMY WSZYSCY
Dobra oczywiste
zachowanie życia, szczęście, zdrowie, radość, prawo, prawda.
RACHUNEK DÓBR MA NA CELU:
a) ochronę dóbr oczywistych
b) wybór dóbr nadrzędnych
c) eliminację zła
a) Z istnienia dobra oczywistego wypływają nie tyle obowiązki jego realizacji co samo przez się zrozumiałe nakazy urealniania w danej sytuacji i ochrony dóbr już obecnych z którymi mamy do czynienia.
1. Zdrowie jako dobro oczywiste pokrywa się z dobrem chorego. Prawda jako dobro oczywiste pokrywa się z dobrem ucznia.
2. Możliwe w danej sytuacji urealnienie dóbr oczywistych wzbogaca wszystkich i jest czynem moralnie dobrym.
b) Etycy określali co jest dobrem nadrzędnym:
• harmonia Arystoteles
• zgodność z naturą stoicy
• przyjemność jako brak cierpień Epikur
• doznawanie rozkoszy Arystyp
• czystość św. Augustyn
• szczęście jak największej liczby ludzi (utylitaryzn)
c)Etyczny nakaz eliminacji zła sprowadza się do:
• nakazu nie czynienia zła,
• zapobiegania złu o ile jest to możliwe
• nakazu dążenia do realizacji dobra,
• dokonania czynów najlepszych z możliwych,
Etyka wartości
• Wartość jest tym co posiada ważność
• Wartości moralne odnoszą nas do drugiego człowieka
WARTOŚĆ
AUTOTELICZNE INSTRUMENTALNE
WARTOŚCI
ANTYNOMICZNE SPRZECZNE
• Konflikt wartości polega na niemożliwości realizacji dwóch cennych dla nas wartości ze względu na sprzeczne postępowania zalecane przez obie wartości.
• Wybór pomiędzy wartościami może prowadzić do dylematu etycznego. Polega on na konieczności wyboru pomiędzy wartościami, które równie cenimy.
Zalecenia :
1. Dokonać próby zmiany sytuacji by obie wartości dotąd konfliktowe można będzie zrealizować.
2. Starać się w sytuacji konfliktu dokonać próby optymalizacji osiągnięcia obu wartości.
3. Jeśli to niemożliwe należy wybrać wartość, której realizacja oceniana jest wyżej w hierarchii lub dokonać wyboru ze względu na ochronę wartości mocniejszej .
HIERARCHIE WARTOŚCI
najniższe wartości hedonistyczne
wartości utylitarno - witalne
najwyższe wartości duchowe
najsilniejsze najniższe wartości egzystencjalne
wartości biologiczno-witalne
wartości hedonistyczne
wartości utylitarne
najsłabsze najwyższe wartości duchowe
1) Im wyższa jest wartość tym:
• mniejszy jest nakaz jej realizacji
• większa zasługa w przypadku jej realizacji
2) Im wartość jest bardziej fundamentalna tym:
• tym mniejsza jest zasługa moralna jej posiadania
• tym większe potępienie za jej pogwałcenie
WARTOŚCI ORGANIZACYJNE
TROSKA (CARIG)
LOJALNOŚĆ
UCZCIWOŚĆ (HONESTY)
SPRAWIEDLIWOŚĆ (FAIRNESS)
POLICZALNOŚĆ (ACCOUTABILITY)
ZGODNOŚĆ CZYNÓW I SŁÓW (INTEGRITY)
DOTRZYMYWANIE OBIETNIC
SZACUNEK WZAJEMNY
DĄŻENIE DO DOSKONAŁOŚCI
ODPOWIEDZIALNE OBYWATELSTWO (RESPONSIBLE CITIZENSHIP)
Przeglądając strony internetowe instytucji finansowych natrafiamy na zestawienia wartości, które mają przyświecać ich działalności. Warto, zatem w dobie przesileń na rynkach finansowych, zastanowić się, co dla nas i dla naszej instytucji jest ważne? Z czym należy się liczyć w codziennej rutynowej wręcz działalności jak i podejmując nowe wyzwania? Również warto zastanowić się: czy kolejność prezentowanych na stronach internetowych wartości jest według nas właściwa? Czy wszystkie wartości są sobie równoważne? Czy może istnieje jakaś hierarchia wartości? Czy zatem w naszej działalności dochowujemy częściej wierności jednym wartościom a inne nie zawsze są realizowane?
Kiedy dokonamy takiego przeglądu naszych wartości organizacyjnych warto zastanowić się, gdzie tkwią możliwe punkty zapalne, czyli potencjalne konflikty wartości.
W teorii bowiem, tylko nieliczne wartości nie daje się jednocześnie realizować, ale w każdej działalności, która przecież musi liczyć się z realiami, występują często sytuacje, gdzie dochodzić może do konfliktu wartości. Wtedy wydaje się, że jedne wartości możemy realizować kosztem innych. Stajemy w tych sytuacjach przed nie lada dylematem: z czego, co dla nas ważne, nie możemy zrezygnować, a co, choć równie uznajemy za ważne, musimy poświęcić.
Z zestawów wartości przedstawionych przez banki możemy przykładowo zlokalizować takie potencjalne konflikty wartości. Najcenniejszym jest właśnie stałe uświadamianie sobie, jak trudno dochować wierności wszystkim deklarowanym wartościom i jaką sztuką jest nie naruszanie ich.
Zapewne skupienie się na realizacji takich wartości jak: nowatorstwo, rozwój, stawianie czoła nowym wyzwaniom, wykorzystywanie szans może w pewnych okolicznościach wymuszonych czy to walką konkurencyjną czy własnymi, niedobrymi praktykami prowadzić do konfliktu z takimi deklarowanymi wartościami jak: troska o klienta, dbałość o jego potrzeby, bezkompromisowa uczciwość, rzetelność.
Weźmiemy prasę z ostatnich kilku dni. Załóżmy okulary, dzięki którym wiadomości o bankach ujawniałyby problemy związane ze sferą wartości. Jeśli chodzi o wykorzystywanie szans to w pierwszym kwartale zanotowano w sektorze bankowym wzrost zysków o 30 procent w stosunku do przeszłego roku.
Z drugiej strony z tych samych gazet, dowiadujemy się, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów badając umowy kredytowe 19 banków stwierdził, że w każdej bez wyjątku są jakieś niekorzystne zapisy. Powstała nawet możliwość zmian umów na wniosek klientów.
Dlatego może warto pomyśleć, jak nie realizować jednych wartości kosztem innych. Jest takie piękne polskie powiedzenie: czysty zysk i o nim musimy zawsze pamiętać nawet najbardziej naciskani przez konkurencję, akcjonariuszy czy współpracowników.
PRZYKŁADOWE WARTOŚCI ORGANIZACYJNE
Tłumaczenie automatyczne
• Wydajność
We are committed to a result-oriented culture. Jesteśmy zaangażowani w kulturę zorientowaną na wyniki.
• Trust Ufać
We behave reliably, fairly and honestly. Mamy zachowywać się wiarygodnie, rzetelnie i uczciwie.
• Teamwork Praca zespołowa
We benefit from the diversity of our business and our people by working together to achieve success. Czerpiemy korzyści z różnorodności występującej w naszej firmie, pracujemy razem, by osiągnąć sukces.
• Innovation Innowacje
We are constantly challenging conventional wisdom and developing new solutions to meet customer requirements..
• Client Focus
We place customers at the centre of our activities and they drive all that we do.
Orientacja na Klienta – wszystkie wysiłki naszych Pracowników są skierowane na zapewnienie satysfakcjonującej współpracy z Klientami.
Otwartość i szczerość - zapewniamy przyjazne nastawienie i indywidualne podejście doradców sprzyjające wypracowaniu rozwiązań najkorzystniejszych i najbardziej dopasowanych do potrzeb Klientów
Profesjonalizm - oznacza zaangażowanie, indywidualne traktowanie Klienta oraz dostarczanie Klientom jak najlepszych i najbardziej dostosowanych do ich potrzeb produktów finansowych, inwestycyjnych i ubezpieczeniowy
Partnerstwo - nasi Pracownicy są otwarci i nastawieni na maksymalizację korzyści Klientów, troszczą się o nich i spełniają ich potrzeby finansowe.
Szacunek - doradcy dbają o dobro Klientów, są życzliwi i pełni zrozumienia dla ich potrzeb.
Skuteczność i sprawność
Zaufanie Innowacyjność
stawia na ciągły rozwój działa na skalę globalną,
jest silnie zakorzeniona na każdym z lokalnych rynków.
uznaje się różnorodność
Wyobraźnia daje nam odwagę, aby sięgać znacznie wyżej. W General Electric wyobraźnia jest zaproszeniem do spełniania marzeń i robienia rzeczy, o których nie wiedzieliśmy, że jesteśmy w stanie je robić.
Oto nasze wartości:
o Ciekawość
o Entuzjazm
o Pomysłowość
o Odpowiedzialność
o Praca Zespołowa
o Zaangażowanie
o Otwartość
o Zapał
o Zawsze z Bezkompromisową Uczciwością
Wartości kształtują i określają postawy
Niezawodność
• Nowatorstwo innowacyjny
TROSKA O KLIENTA Jesteśmy pozytywnie nastawieni do siebie. Lubimy ze sobą pracować. Chętnie dzielimy się swoimi umiejętnościami i wiedzą. Ufamy sobie wzajemnie. Przyjaźnie odnosimy się do klientów wewnętrznych i zewnętrznych. Służymy pomocą innym. Nie wywołujemy konfliktów. Życzliwość to nasz wyróżnik na rynku.
W centrum naszej uwagi
• multiregionalny bank ukierunkowany na bankowość detaliczną i komercyjną
• wykorzystanie sukcesu, jaki odnieśliśmy w operacjach skarbowych, rynkach kapitałowych, bankowości korporacyjnej i elektronicznej
• dążenie do efektywnego zarządzania relacjami ze wszystkimi naszymi klientami
• dążenie do dostosowywania naszej oferty produktowej do zmieniających się oczekiwań klientów ze szczególnym naciskiem na rozwój naszych kluczowych produktów
Nasze wartości
Nasze wartości
Jesteśmy firmą, która...
stawia na ciągły rozwój, działa na skalę globalną,
jest silnie zakorzeniona na każdym z lokalnych rynków.
Tworzymy takie miejsca pracy, w których...
promuje się przedsiębiorczość, uznaje się różnorodność, o awansie decydują osiągnięcia, pracownicy szanują siebie nawzajem.
Cenimy pracowników, którzy...
angażują się w sprawy firmy, są pełni zapału, entuzjazmu i twórczej inwencji, lubią zmiany, trudne zadania i rywalizację, dążą do doskonałości we wszystkim, co robią.
Chcemy być znani jako...
światowy lider w dziedzinie usług finansowych, firma, w której chcą pracować najlepsi, z którą chcą współpracować klienci.
Pracownikom staramy się stworzyć jak najlepsze warunki do rozwoju
Jednym z naszych celów jest umożliwienie pracownikom stałego kształcenia się i rozwoju. Każdy pracownik ma wpływ na swoją ścieżkę kariery. Awans w Banku zależy od wyników pracy, zaangażowania i chęci do stałego podnoszenia kwalifikacji, rozszerzania wiedzy zawodowej, zdobywania nowych umiejętności. Bank stwarza również możliwości rozwoju poprzez rozszerzenie lub zmianę obszaru działania oraz pracę w międzynarodowym środowisku i zdobywanie międzynarodowych doświadczeń. Oprócz rozwoju przez pracę nasi pracownicy maja możliwość uczestniczenia w różnego rodzaju szkoleniach i kursach.
Cenimy osoby dążące do doskonałości
Naszą największą siłą jest wykształcenie i profesjonalizm pracowników. Pracownicy na wszystkich poziomach w organizacji czują się odpowiedzialni za wykonywane zadania, mają możliwość wprowadzania zmian oraz prawo do wyrażania własnych opinii. Obdarzamy ich wysokim kredytem zaufania, a w zamian oczekujemy odpowiedzialnych decyzji i zaangażowania w sprawy firmy. Cenimy pracowników pełnych zapału, entuzjazmu i twórczej inwencji, lubiących zmiany, trudne
W GE od zawsze kierujemy się wartościami i bezkompromisową uczciwością, a w każdym obszarze aktywności GE wartości te wyrażamy w języku odpowiednim dla ich czasów i społeczności. Współcześnie to bezkompromisowe przywiązanie do wartości i postępowanie zgodnie z nimi jest szczególnie ważne. Wartości GE są nie tylko zbiorem słów, ale odzwierciedlają to, co stanowi ducha GE. Są odbiciem energii, która dzięki bardzo solidnym podstawom jest kreatorem zmian. Od ponad 125 lat korporacja General Electric jest podziwiana za sposób działania i kreatywność. Produkty, które tworzymy są dziełem wyobraźni naszych pracowników, a ich wartość jest nieoceniona dla międzynarodowej gospodarki i codziennego życia ludzi na całym świecie. Obecnie działamy na rynku nowoczesnych technologii, usług, finansów i mediów zatrudniając ponad 300,000 pracowników w 100 krajach na całym świecie.
Co wyróżnia nas na tle innych organizacji?
Nasze Działania i Wartości.
2. Wyobraźnia
Od samych początków istnienia firmy, kiedy Thomas Edison zmieniał świat siłą swoich idei, GE zawsze stawiało jedną z umiejętności ponad wszystkimi innymi – wykorzystywanie wyobraźni. Wyobraźnia daje nam odwagę, aby sięgać znacznie wyżej. W General Electric wyobraźnia jest zaproszeniem do spełniania marzeń i robienia rzeczy, o których nie wiedzieliśmy, że jesteśmy w stanie je robić. W GE umiejętność korzystania z wyobraźni jest nierozerwalnie powiązana z przekonaniem, iż cokolwiek potrafisz sobie wyobrazić, może zostać zrealizowane. Rozwiązania. Każda firma wyznacza sobie cel, który musi odpowiadać na fundamentalne pytanie: "Po co tu jesteśmy?” Odpowiedź GE na to pytanie jest bardzo prosta: Istniejemy aby pomagać naszym Klientom, lokalnym społecznościom i sobie nawzajem.
3. Tworzenie
Od zera do setki w sześć sekund? A może od zera do 5 miliardów w pięć lat? Tworzenie jest naszym wyzwaniem. Staramy się robić wszystko, aby wciąż się doskonalić, nie stać w miejscu. A kiedy patrzymy w przyszłość wiemy, że jest to najlepsza droga, aby osiągnąć doskonałość.
4. Przywództwo
Wyobraźnia. Rozwiązania. Tworzenie. Słowa te tracą swoją moc, jeśli zabraknie jednego ważnego elementu – Przywództwa. Przyjmując Przywództwo za jedną najważniejszych wartości firmy, GE wzięło na siebie bardzo dużą odpowiedzialność – odpowiedzialność za zmianę. Zmiana jest esencją przywództwa. Jest wezwaniem do wykorzystania naszej ogromnej chęci zdobywania wiedzy, naszej pasji i pragnienia bycia najlepszymi we wszystkim, co robimy.
5. Wartości
Jest wiele słów, którymi moglibyśmy opisać siebie. Słowa nie będą jednak niczym więcej, jeśli nie stoją za nimi konkretne działania. W GE za wykorzystywaniem Wyobraźni, Tworzeniem, szukaniem Rozwiązań i Przywództwem kryją się Wartości, które swoją postawą stworzyli i utrzymują ludzie, pracujący w GE na całym świecie.
Oto nasze wartości:
o Ciekawość
o Entuzjazm
o Pomysłowość
o Odpowiedzialność
o Praca Zespołowa
o Zaangażowanie
o Otwartość
o Zapał
o Zawsze z Bezkompromisową Uczciwością
Nasze wartości wbk
Niezawodność
Będziemy zawsze zdolni zaoferować najwyższy poziom codziennych kontaktów z klientami.
Zaangażowanie
Będziemy stale doskonalić się w budowaniu dobrych relacji z naszymi klientami poprzez aktywną postawę wobec ich oczekiwań.
Nowatorstwo
Będziemy dokładać wszelkich starań, aby być bankiem nowatorskim, bankiem, który zna potrzeby klientów i potrafi je spełniać. Mierzymy wysoko i osiągamy sukcesy.
Kultura korporacyjna oparta na otwartości, spójności i wspólnym systemie wartości
We wszystkich podstawowych obszarach działalności BNP Paribas pragnie być wiodącą instytucją finansową, której nadrzędnym celem jest dbałość o klienta oraz podwyższanie efektywności operacyjnej.
Realizując wspólne przedsięwzięcia na rzecz naszych klientów i udziałowców, „bank zmieniającego się świata” od początku wyznaje cztery wartości, które wyznaczają istotę jego działań: umiejętność reagowania, kreatywność, zaangażowanie i ambicję. Wartości te łączą się i przenikają w BNP Paribas stając się symbolem dynamizmu i postępu, który został uchwycony w logo grupy jako cztery wznoszące się ku górze gwiazdy.
• Umiejętność reagowania
• Szybka ocena nowych sytuacji i zachodzących zmian oraz dostrzeganie pojawiających się możliwości i ryzyka
Efektywność w podejmowaniu decyzji oraz w ich realizacji
• Kreatywność
• • Zaangażowanie
• • Ambicja T Lukas bank ROSKA O KLIENTA Szanujemy i troszczymy się o wszystkich naszych klientów - zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów. Dbamy o to, by klient otrzymał od nasz wszelkie niezbędne informacje. Naszą przewagą jest wyjątkowa jakość obsługi. Wszystkim naszym klientom służymy doradztwem.
INICJATYWA Wyprzedzamy innych dzięki naszej pomysłowości. Proponujemy kreatywnie rozwiązania. Wprowadzamy innowacje przynoszące korzyści naszym klientom i firmie. Wybieramy zawsze najlepsze dla biznesu rozwiązania. Jesteśmy konsekwentni we wdrażaniu naszych pomysłów.
PASJA Lubimy to, co robimy. Jesteśmy zaangażowani w naszą pracę. Mamy energię i zapał do pokonywania przeciwności albo wdrażania zmian. Wykonujemy zadania z entuzjazmem.
WSPÓŁDZIAŁANIE Firma składa się z indywidualności, ale gramy drużynowo i potrafimy poświęcić indywidualne korzyści dla dobra zespołu. Współdziałamy, wykorzystując wiedzę i umiejętności całego zespołu. Rozwiązania konsultujemy zawsze z tymi, których te rozwiązania dotyczą. Komunikujemy się ze sobą otwarcie i z szacunkiem.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Bierzemy pełną odpowiedzialność za to, co robimy. Zadania wykonujemy od początku do końca, z korzyścią dla klientów i firmy. Nie akceptujemy przerzucania trudnych spraw na innych. Gdy napotykamy na problemy, szukamy rozwiązań, a nie winnych. Działamy etycznie i uczciwie w stosunku do klientów, kontrahentów i siebie samych. Profesjonalnie wykonujemy swoje obowiązki.
Życzliwość Jesteśmy pozytywnie nastawieni do siebie. Lubimy ze sobą pracować. Chętnie dzielimy się swoimi umiejętnościami i wiedzą. Ufamy sobie wzajemnie. Przyjaźnie odnosimy się do klientów wewnętrznych i zewnętrznych. Służymy pomocą innym. Nie wywołujemy konfliktów. Przyjazność to nasz wyróżnik na rynku.
BANK ZACHODNI WBK
Nasze kluczowe wartości
• godny zaufania
• partnerski
• innowacyjny
Pytania do testu:
Na czym polega kognitywizm i nonkognitywyzm, konsekwencjalizm i nonkonsekwecjalizm?
Co to jest dobro i wartość?
Na czym polega rachunek dóbr?
Jakie są hierarchie wartości?
wtorek, 27 października 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz